Har jeg taget min egen medicin?

Jeg genlæste her til formiddag masteropgaven “Coaching og Værdier”, som jeg skrev sammen med Carsten Riel som afslutningsopgave på vores MBC i 2007. Det var en opgave om effekten af, at lederen tør sætte sine egne værdier i spil.

Sikke en mundfuld!!

Vi udfordrede Ole Fogh Kirkeby’s filosofiske ledelsesteorier og twistede dem med vore egne. Jeg synes stadig, det er spændende læsning, og jeg må nødvendigvis sætte tankerne i opgaven fra 2007, hvor jeg stort set lige havde taget fat på min tid som leder, i kontekst med min viden og erfaring efter anvendt ledelse her 7 år senere.

Har jeg taget min egen medicin?

I opgaven definerer vi en god leder således:

“En god leder forstår at være loyal overfor såvel de beslutninger, der er truffet på ledelsesplan som overfor sine medarbejdere. Han evner at bevæge sig i spændingsfeltet mellem beslutninger truffet på øverste niveau, således at han med integriteten i behold fremstår som loyal overfor, i og i tråd med den øvrige ledelse og dennes beslutninger, uden at miste sig selv, og samtidig levner han ingen tvivl hos sine medarbejdere om, at han er ”deres mand” forstået således, at han er en del af dem og møder dem, der hvor de er, tager hånd om deres udfordringer og kæmper deres kampe opadtil i systemet. Ligeså støtter han den enkeltes udvikling såvel individuelt som under hensyntagen til gruppens (afdelingens) mere overordnede mål. En god leder har ved sin væremåde formået at skabe tryghed hos medarbejderne. Han er oprigtig og ærlig og har sig selv med i sin ledelse – hver dag.”

Ole Fogh Kirkeby har defineret lederdyderne meget smukkere i sine mange bøger om emnet. Har du lyst til at læse noget af Ole, eller til at læse masteropgaven, så kig under fanerne “Jeg har læst” og “Jeg har skrevet”.

Her vil jeg slutte af med  at citere Ole Fogh Kirkeby fra udsendelsen ”Filosofi”, hvor han beskriver, hvad filosofi er:

”En filosof plukker frugt med en frugtplukker. Han har redskaberne med sig, og de redskaber har vi fået overleveret, de er ordene, og ordene er brugt.

Ved hjælp af disse ord, skal vi fange frugterne af visdommens træ, der findes et eller andet sted, som vi ikke kender.”

Skriv et svar

